Bibel 2011 bokmål | Norsk Bibel 88/07 | Bibelen, Guds Ord | Bibel 2011 nynorsk |
Esekiel 7 | Esekiel 7 | Esekiel 7 | Esekiel 7 |
Esekiel 8 | Esekiel 8 | Esekiel 8 | Esekiel 8 |
Esekiel 9 | Esekiel 9 | Esekiel 9 | Esekiel 9 |
Esekiel 10 | Esekiel 10 | Esekiel 10 | Esekiel 10 |
Esekiel 11 | Esekiel 11 | Esekiel 11 | Esekiel 11 |
Esekiel 12 | Esekiel 12 | Esekiel 12 | Esekiel 12 |
Utvalgt kommentarEsekiel 8,1 − 9,11 Synet av Jerusalems ødeleggelse. Merkelig opplevelse, v. 1: Guds hånd kom over meg. Har du kjent noe slikt? Profeten sitter nå oppe. Hvor lenge hadde han ligget? Se 4,5. Men han var fremdeles innestengt i sitt hus, 3,24. Hvilke fire forskjellige styggheter, v. 6, er det han ser. V. 3 ff. 7 ff. 14 ff. 16 ff. Man skulle tro at den første bortførelsen måtte ha virket som et kall til dem som var blitt tilbake i Jerusalem. Det er ikke å undres over at dommen nå må være ugjenkallelig. Tenk deg templet her som et bilde på menneskehjertet. Hvilke synder er da symbolisert i de 4 stygghetene? Jfr. v. 3 med 5 Mos. 32,16 og 21, og v. 16 med Joh. 5,39–40. Hvordan er det å forstå dette med «merket i pannen»? Jfr. 9, 4 med Åp. 7,3–4. Se 2 Mos. 12,13 og 2 Pet. 2,9. Legg merke til hvem som skal få det og hvilket sinnelag de har, v. 4. Det merke som her er tale om er også navnet på den hebraiske T som ble skrevet som et kors. Hvor skulle de begynne, v. 6? Hvordan virker alt dette på profeten, v. 8? Ord til ettertanke: 1 Pet. 4,17. Hans Høeg |
|